Velkommen til min blog

Så vidt som jeg har forstået det - så var Rudolf Steiner selv overbevist om at der ikke findes noget som er færdigt - alt udvikles, tilpasses og ændrer sig - det bør Steinerskoler også!

fredag den 10. december 2010

EDB og Steiner?

Hvordan skal Steinerskolen i fremtiden integrerer EDB i undervisningen?

Steinerskolerne i Danmark har i løbet af de sidste 10 år, stået overfor en stor udfordring når det kommer til EDB undervisning. Udover at selve investeringen i EDB lokaler og udstyr er en bekostelig affære, tager EDB undervisning også tid væk fra nogle af Steinerskolens hjertesager. For tiden skal findes et sted, og hvis løsningen ikke er længere skoledage, er der nogle fag som mister tid.

Så hvordan skal skolerne integrerer EDB i de nuværende fag? Og hvilke områder bør man arbejde med når computeren tændes? Er det excel og word der skal prioriteres - eller skal der hellere arbejdes med Garage Band og iMovie? Og kan Steinerpædagogik og software overhovedet spille sammen?

I de 4 år jeg havde EDB undervisning på Steinerskolen i Odense, var der ikke nogen brugbar undervisningsplan for området. Man kan sige at vi havde "overskrifter" for hvad vi skulle lave (ex. avis, regneark, radioprogram etc), men selve indholdet for undervisningen var der ikke. Og det er klart at når et nyt fag opstår, og samtidigt et fag som på forholdsvis kort tid har fået stor betydning for samfundet, skal der udarbejdes en undervisningsplan. Der blev forsøgt med flere forskellige måder, vi havde fx både undervisning i photoshop, samtidigt med at vi skulle lære Excel - og det er klart at det ikke er nogen god cocktail. Det var også svært at finde kvalificerede lærere, da nogle elever generelt var lysår foran underviseren, og når selve faget i sin begyndelse heller ikke havde nogen form for opbakning af skolens kollegie (Steinerskoler ledelse), men kun var der grundet lovgivning, blev det ikke lettere at udvikle faget. Vi sad meget hurtigt med forældet udstyr og ikke mindst gammelt software.

Meget er sket siden, og i dag har Steinerskolen i Odense et af de mest moderne undervisningslokaler der forefindes på nogen Steinerskole i Danmark - men selve integrationen mellem undervisning, pædagogik og EDB er stadig svær og tackle for lærere/kollegiet. Og det er ikke kun i Odense at denne nød er svær at knække - det grunder i at mange af de lærere der sidder på de danske Steinerskoler ikke er uddannet eller tryg ved brugen af en computer, og ikke mindst den software som der, efter min mening, burde undervises i.

Så hvordan skal man integrere EDB og undervisning på en Steinerskole? Et godt sted at starte er selvfølgelig ved at kigge på nogle af Steinerskolens kernefag: Musik, drama og kunst - alle kreative fag. Steinerskolen i Odense har valgt at satse på Mac computere fra amerikanske Apple - og det er efter min mening den helt rette vej at gå. Når man som overskoleelev får sin første Mac er der allerede de første simple programmer installeret til at udforske den digitale kreativitet.

Musik: I musikundervisningen kunne man eksempelvis bruge programmet Garageband. Optage den musik og sang der finder sted i musiklokalet, for derefter at redigere den til det færdige projekt. Hver elev ville på den måde kunne producere sit eget unikke stykke musik, udfra den fælles indspilning. Man kan også komponere sin egen lille symfoni, vha GarageBand's nodeværktøj. Gennem produktionen af et stykke musik lærer man at bruge computeren og får en forståelse af opbygningen af programmer. Det vil uden tvivl også gøre lærerens rettearbejde en smule sjovere. Elever vil gennem denne form også kunne udforske flere forskellige musikgenre, samt udforske sin musikalske kreativitet - det handler om at lege med musikken. For gennem leg kommer læring - og det er i hvert fald noget de kan på en Steinerskole!

Drama: Teater, dramaundervisning, eurytmi - alle fag som Steinerskolen vægter højt, for det lærer eleverne at stå på egne ben, at turde at stille sig frem og snakke til en større forsamling, og ikke mindst at tro på sig selv, men hvordan kan EDB integreres her? Ved skolernes mange faste teaterforestillinger produceres der både plakater og programmer - her har mange elever tidligere vist stort engagement og produceret materiale der er en professionel værdig, men langt fra alle er med i denne process - hvorfor ikke udnytte muligheden for at bruge nogle af EDB timerne på at lære at bruge iWork (Apples pendant til Officepakken). Her kan man lærer hvordan et program opstilles, og derefter avancerer til noget mere tungt software, som Adobe illustrator, inDesign og photoshop - eller for den sags skyld Aperture.
Et andet digitalt produceret medie, som indenfor de senere år er blevet en stor del af skolernes teateropførsler er film. Her ligger nogle helt fantastiske muligheder for at lære noget rigtig tungt software at kende - lærer man først at bruge disse programmer, vil man opnå en større forståelse af rigtig mange programmer. Dernæst åbner det også muligheden for at man fx i 10. eller 11. klasse som klasse producerer sin egen film i EDB undervisningen, gennem en sådan proces vil man berøre mange forskellige facetter af software. Mulighederne er mange, der skal både skrives et manuskript, filmes, klippes, produceres musik, design af coveret samt plakater - kun fantasien sætter grænser, og bestemt vært for masser af leg.

Digital kunst: Kunst er et vidt begreb, og er en verden med uanede muligheder - det gælder også den digitale form. Der er ingen tvivl om at de kunstneriske fag på en Steinerskole er en af grundstenene for skolens eksistens - og det skal der ikke røres ved, men i takt med at kunst udvikler sig, som den af alle dage har gjort, bliver man også nød til at udvikle undervisningen - det kunne være i form af 3D tegninger, eller større collage arbejde, hvor alle kan gi deres bidrag til et nyt og alternativt klassebilled - her kan både tegning, maling og digitale billeder spille sammen i et stort kunstværk. Det kunne være et 12. klasse projekt, som afslutning på skolen, hvor man samler brødstykker af hele ens skolegang.

Som beskrevet er mulighederne mange, og disse er kun forslag til hvordan man kunne integrere EDB undervisningen på en Steinerskole. Ikke alt kan lade sig gøre, men hvis man har det med i tankerne som lærer når man planlægger sin undervisning, vil man kunne udnytte den digitale verden på en ny måde - og jeg er overbevist om at det er emner som disse der skal være med, når man skal kigge på fremtidens Steinerskole. Steinerskolen har af alle dage skabt kreative og selvstændige unge mennesker, og hvorfor ikke udnytte det digitale medie, og gøre eleverne endnu mere klar til den verden der venter efter 12 år? Det er ikke noget, som man lige gør "over night" - men er bestemt noget som skal gøres snart, hvis Steinerskolen i fremtiden gerne vil kunne skille sig ud fra mængden af alle de undervisningstilbud, som man finder i dagens Danmark. For mange skoler tilbyder allerede disse digitale tilbud, men har ikke den tilgang til det kreative væsen, som en steinerskole har. Så kære Steinerskoler - vågn op, gør jeg selv den tjeneste at turde rykke jeres egne grænser overfor det digitale medie, det er der brug for, hvis der også skal være brug for Steinerskoler i fremtiden! Hermed ikke sagt at det digitale medie skal overskygge alt andet, som man måske vil kunne tro jeg har et ønske om, for det har jeg ikke, jeg ønsker kun at der sker en lille ændring, og man i stedet for at kigge skævt til teknologien, tager godt imod den og bruger den!
Apple på besøg hos en Amerikansk Steiner skole - fra apple.com

3 kommentarer:

  1. Jeg sidder og undrer mig over hvad det vigtige må være at arbejde med i en skolesammenhæng, og specifikt i forhold til at det er Steinerskolen vi taler om.
    For det første har jeg selv har god brug af officepakken, og den er vigtigt i forhold til stort set alle arbejdspladser idag, så den skal "ind" i undervisningen og på "harddisken".
    Det er lidt som at være dårlig til at regne hvis man ikke har et nogenlunde forhold til netop den. Her tænker jeg først og fremmest på regneark og word, men database er også godt at have en ide om, der er mange der bruger den "irl" også. :)
    Facebook behøver man vel næppe at undervise i idag, men den viser om noget hvordan internettet fungerer, og at det er vigtigt i forhold til de fleste moderne mennesker, at kunne bevæge sig i dette imaginære rum.
    DERFOR er det også vigtigt at kunne lave hjemmesider, for at kunne promovere sig selv og det arbejde man udfører. Specielt fordi så mange Waldorfbørn ender i kreative brancher og med egen nebengeschäft er dette vigtigt.
    At have en kunstnerisk ide om udformningen af hjemmesider tror jeg faktisk man lærer bedre gennem eurytmi og maleøvelser end via Pc´en, men det er da ikke forkert at prøve sine evner på en hjemmeside, "kan jeg lave dette smukkere"?
    For min del ender det her, for jeg opfatter dette som de vigtigtste komponenter til at blive en god bruger af dette medie. MEN jeg er fortaler for at eleverne bliver dygtige til at bruge de ovennævnte programmer.
    Særinteresser og fordybelse følger som regel altid interessen. Dvs. at den der er musisk interesseret automatisk kommer til at bruge et pc baseret lydstudie, maleren kommer til at bruge grafikprogrammer osv. Det er ikke noget man behøver at uddybe for alle, ikke i første omgang i hvertfald.

    Det er bare mine umiddelbare tanker om dette.

    Flot skrevet i øvrigt 3R, og flot blog.

    SvarSlet
  2. ingen tvivl om at officepakken er vigtig i undervisningen - der er i mine eksempler også klar brug for officepakken eller iWork, men som du måske kan læse mellem linierne, er det sat meget på spidsen! For som EDB/IT undervisningen foregår idag, er vi lige vidt... Det handler om at udnytte de ressourser der er til rådighed, og de bliver i den omtalte situation langt fra udnyttet.
    Men min ide med disse er som sådan ikke at erstatte nogen form for EDB/IT undervisning, men mere forslag til hvordan man kan udnytte teknologien endnu mere i andre fag, som man umiddelbart ikke vil knytte sammen med computere. Fx musik - det handler om at få flere folk med i nogle af timerne, og ikke mindst få nye elever - for det er der virkelig brug for på mange Steinerskoler i DK!

    Tak for kommentaren og din interesse for min blog :-)

    SvarSlet
  3. Når vi taler musik og musikredigeringsprogrammer har jeg altid selv oplevet dem som værende ret dræbende for den kunstneriske proces, dog er dette en personlig erfaring og behøver selvfølgeligt ikke gælde alle.
    Det jeg dog er ret sikker på hvad angår elektroniken (og tro mig, vi havde diskussionen dengang vi skulle indføre musikcafe i overskolen til julefesten på vidarskolen) er at musik i en elektronisk form er noget afgørende forskelligt fra det ikke elektroniske.
    Den oplevelse har jeg stadig idag og dét selvom jeg dengang var stærk fortaler for at vi skulle have lov til at bruge el-instrumenter dengang. (tror det var 1983-84)
    Jeg er for at man godt kan vise hvordan det fungerer, med redigeringsprogrammerne, hvis nogen vil vide det. Men jeg synes det er langt vigtigere at børnene spiller uden strøm på skolerne, og fokuserer på hvad de kan skabe i en ikkeelektronisk virkelighed.
    Skaberevnen der skal til for at skabe musik uden elektricitet er simpelthen i mine øjne vigtigere både for en som eventuel kommende musiker, men også i den personlige udviklingsproces.
    Jeg mener derfor at skolen ikke skal bruge den meste af sin tid på det, men somsagt kan skolen gerne vise det for de interesserede, men fokus skal stadig i min verden være uden strøm.
    Mange unge føler selvfølgeligt en stor interesse og en udvikling i netop det elektroniske og vil vælge det fordi de føler det som værende et kraftfuldt element, og det kan og skal man selvfølgeligt ikke forhindre. Det er et personligt valg. Men det skal stadig ikke være skolens fokus, for skolen skal give eleven det kunstneriske element med sig, og det bedrives i min verden bedst uden el.

    Tilsidst, når alt dette er sagt skal jeg indrømme og jeg mener ikke at det er en modsætning, at jeg selv var wannabe rockmusiker i min ungdom, og øvede tappert i mange år, medens jeg gik på steinerskolen.
    Men min oplevelse idag er klart at det der har betydet mest for mig er det klassiske og kormusiken. Hvis du spørger til hvad jeg har lært mest af.
    Jeg ved godt hvad man kan lave med redigeringsprogrammer og anden "fusk", jeg har selv siddet mange timer med dem og forsøgt mig, og begge mine brødre lever af samme programmer idag, men det er noget de begge har valgt til, og det mener jeg stadig er den rette måde at gøre det på. (begge har ligesom jeg en klassisk baggrund).
    Summa summarum
    Brug steinerskolen som forum for alt det klassiske og kulturelle som ikke findes udenfor, for det er det de fleste steinerskoler er ret dygtige til.
    Den er gerne vil lære at bruge programmer til redigering, do that, men gør det hjemme, og gør det udfra interesse, så bliver det nok klart for enhver om han eller hun skal vælge den vej eller ej.
    (noget hurtigt skrevet)

    SvarSlet